Макдональдизація

У 1939 році брати Моріс та Річард МакДональди, після кількох невдалих спроб зайнятися роздрібною торгівлею, помітили, що в умовах економічної депресії лише один вид бізнесу приносить стабільний прибуток, і це кіоски з хот-догами. У світлі цього відкриття вони вирішили відкрити придорожню забігайлівку, в якій продавали фаст-фуд. За перший рік роботи бізнес приніс 40 тис. доларів.

Аби дізнатися причину такого приголомшливого успіху та знайти шляхи збільшення прибутків, брати провели детальний аналіз підприємства. Також вони вирішили реорганізувати роботу підприємства наступним чином:

  • Відмовились від обслуговуючого персоналу, відвідувачі самостійно забирають замовлення на касі.
  • Скоротили меню з 25 найменувань до дев’яти.
  • Тарілки замінили на картонні коробки, збільшивши таким чином продажі страв “з собою”. Також відпала потреба в митті посуду.

Один з постачальників МакДональдів був настільки вражений їхнім підприємством, що запропонував викупити права на франшизу. Ця людина — Рей Крок — створила нову бізнес-модель, за допомогою якої кількість фаст-фудів з семи у 1955 році збільшилася до більш ніж 30000 станом на сьогодні.

Ключовою особливістю бізнес-моделі “МакДональдсів” є той факт, що вони реалізують однорідну продукцію у величезній кількості. Така діяльність має велику кількість аспектів, з яких можна виділити наступні:

  • Ефективність. Дешеве виробництво, швидкість доставки та раціональне використання ресурсів.
  • Вимірюванність. Більшість операцій проходять з врахуванням кількісних показників, таких як вага, розмір, час очікування та вартість.
  • Передбачуваність. Покупці можуть з впененністю купляти продукцію будь-де у світі не роздумуючи. Можно без побоювань придбати біг-мак в Манчестері або Пекіні — якість і смак не будуть відрізнятися.
  • Контроль. Виготовлення подібної продукції включає в себе використання певного набору матеріалів та простої, попередньо визначеної послідовності задач. Виходячи з цього, оцінку ефективності дуже просто здійснити шляхом порівняння фактичних витрат з розрахунковими.

Звичайно, це не нова ідея. Сходий метод управління був розроблений ще Ф. Тейлором і Г. Фордом. Макдональдизація — це розвиток старих ідей, які в деяких галузях економіки перестали бути актуальними.

Наразі більшість розмов про управлінський облік відбувається довкола того, як постійне зменшення життєвого циклу продукту, зростання кастомізації та розширення післявиробничого обслуговування обмежують саму концепцію розрахункової вартості. Більше того, звучать заяви про те, що традиційний підхід (статистична оптимізація) до оцінювання ефективності за допомогою порівняння фактичних витрат з розрахунковими не враховує цілий пласт сучасних методик в таких галузях як всезагальне управління якістю, функціонально-вартісний аналіз та безперервне вдосконалення процесів. Все це конфліктує з бізнес-моделлю МакДональдів.

У 1993 році американський соціолог Джордж Рітцер видав книгу під назвою “Макдональдизація суспільства”, в якій показав зневагу до цієї системи, виділивши наступні негативні сторони:

“Швидка їжа” в “МакДональдсі” не така вже й швидка. Відвідувачам часто доводиться стояти в чергах, перш ніж вони зможуть отримати своє замовлення, а потім потрібно шукати вільний столик, за яким можна було б поїсти. Розмір і якість порцій можуть бути передбачуваними, та другий показник не вище середнього. Використання одноразового пакування та посуду перекладає витрати на їх сбір та утилізацію на комунальні служби, робота яких оплачується з податків.

Відвідувачі займаються самообслуговуванням, і їм доводиться прибирати зі столів залишки їжі та пакування, що також є проявом перекладання видатків на чужі плечі.

Стандартизація та розподіл робочих процесів дає робітникам надзвичайно мало відповідальності та можливостей для розвитку. Взаємодія з низькокваліфікованим та низькооплачуваним персоналом негативно відображається на враженнях відвідувачів.

Підходи, які використовуються в макдональдизації, глибоко проникли в різні галузі економіки. Наприклад, користувачам онлайн-банкінгу доводиться виконувати левову частку роботи самотужки. За допомогою комп’ютера можна отримати доступ до власного рахунку і проводити деякі операції, а готівку можна отримати в банкоматі. Цього може бути достатньо, допоки не виникне якась проблема або специфічна необхідність. Тоді доводиться дзвонити в банк, вислуховувати автовідповідач, чекати вільного 

Велика кількість постачальників послуг використовують бізнес-моделі, що включають елементи МакДональдівского підходу для зменшення власних витрат. Проте, проблема полягає в тому, що зниження видатків часто пов’язана з їх екстерналізацією, погіршенням якості та недостатньою увагою до індивідуальних потреб покупців. Всі ці фактори протиречать сучасним концепціям та бізнес практикам, які використовуються в багатьох галузях економіки.

Макдональдизація як бізнес-стратегія може бути задовільною в деяких сфера підприємницької діяльності, проте є свідчення того, що в інших бізнес-сферах такі ідеї можуть бути неприйнятними.